Hoe communiceer ik en hoe kan ik invloed hebben op de ander?
Via communicatie heb je altijd invloed op het gedrag van de ander. Je leert effectief te communiceren naar je collega’s, leidinggevende, cliënt, verwanten, andere disciplines en het netwerk.
Door middel van de Roos van Leary, krijg je inzicht in jouw eigen gedrag en in het gedrag van de ander. Het gaat niet om persoonlijkheden, het gaat om gedrag. Soms moet je daarvoor verder durven kijken dan je gewend bent en dat is altijd grensverleggend en winstgevend. Binnen je werkzaamheden leer je tijdens deze training effectief samen te werken.
Hoe krijg ik vat op die collega die voortdurend dominant uit de hoek komt? Hoe maak ik mijn team enthousiast voor mijn plannen? Hoe maak ik van die lastige klant een tevreden klant? Voor iedereen die zichzelf graag ‘meer invloed’ zou toewensen: het kan, en het hoeft niet lang te duren. Met een beetje bereidheid, kennis en oefening heb jij straks de sleutels in handen. Beïnvloed de ander, begin bij jezelf.
Ons gedrag is afhankelijk van onze besluiten, niet van onze omstandigheden
– Stephen Covey –
Gedrag lokt gedrag uit, zo eenvoudig is het
En hoe mensen op elkaar reageren is niet willekeurig, maar voorspelbaar. De Amerikaanse psycholoog Timothy Leary ontdekte dat we als mens de neiging hebben om aanvullend te reageren op anderen. Leidend gedrag bijvoorbeeld, lokt volgend gedrag uit. Mensen die zich doorgaans aanvallend opstellen, lopen veel kans op defensieve reacties, en andersom.
Wie dit belangrijke psychologische principe kent, kan er zijn voordeel mee doen. Leary bracht alle patronen van gedragsbeïnvloeding in kaart via een interactiecirkel, de Roos van Leary. Een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen. Wat je zegt (of schrijft) heeft altijd invloed op het gedrag van de ander. Hoé je iets zegt, is vaak nog doorslaggevender dan wát je precies zegt. Het hoe is vooral wat je oefent tijdens deze training.
Niet gemakkelijk, wel lonend
Aan de hand van de Roos van Leary doe je inzichten op over jouw eigen gedrag en het gedrag van de ander. Het gaat niet om persoonlijkheden, het gaat om gedrag. Soms moet je daarvoor verder durven kijken dan je gewend bent. Dat is niet gemakkelijk, maar wel lonend! En omdat je leert effectief te communiceren naar collega’s, leidinggevenden, cliënten en anderen in je netwerk, zal ook je vermogen tot samenwerking beter uit de verf komen.
Verder nemen we de kwaliteit van feedback geven onder de loep aan de hand van de vier G’s: het gedrag, het gevolg, het gevoel en het gewenste. In trainingen van de ‘De Luistercompagnie’ werken we met trainingsacteurs en systemisch coachen.
Wat levert deze training op?
- Je krijgt inzicht in je eigen communicatiestijl (en wat je misschien zou willen veranderen).
- Direct resultaat op de vloer! Je krijgt handvatten om effectief samen te werken.
-
Je leert herkennen hoe de ander communiceert en er doelgericht op inspelen.
-
Je oefent met beproefde methodieken die je meteen kunt toepassen in de praktijk.
Ontdek jezelf met onze trainingen
Bij elke training een gezonde, smakelijke lunch en kopje koffie en thee inbegrepen. Vraag vrijblijvend meer informatie aan.